מעולם לא היה קל, נוח, פשוט ומהיר כל כך לחשב ולנהל תחזיות
מאת: ראובן קינן
חלומו של כל מתכנן הוא לקלוט נתונים ממקורות ופורמטים שונים, ללחוץ על מקש ה-enter ולקבל במהירות הבזק תחזיות מדויקות ונתוני תכנון מלאי, בעיצובים שונים וברורים ולהגישם אחר כבוד להנהלה ולגורמים אחרים במערכת.
ForecastPRO, מערכת עטורת פרסים הפועלת בכל העולם בארגונים גדולים, בינוניים וקטנים, נועדה בדיוק למטרה זו. המערכת כוללת כלים מתקדמים לניהול תחזיות מכירות רכש ומלאי והצגתם בפורמטים ברורים המאפשרים לתמוך בקבלת החלטות נכונות לארגון. המערכת מתאימה לשימוש פשוט ע"י כלים אוטומטיים ולשימוש מתקדם ע"י כלים מתמטיים סטטיסטיים חזקים המותאמים לניהול תחזיות בעולם האמיתי.
ForecastPRO עושה "עלייה" לישראל
מערכת ForecastPRO משווקת בישראל על ידי חברת אמיתי ייעוץ אסטרטגי ASC בע"מ. על מנת לשמוע יותר על נפלאות המערכת, נפגשתי לשיחה ולהתרשמות עם צור אמיתי, מנכ"ל חברת ASC, המשווקת את התוכנה בישראל.
צור, ספר לי על המערכת ומי שעומד מאחוריה
ForecastPRO מותקנת אצל 40,000 לקוחות ברחבי העולם. המערכת פותחה ומשווקת ע"י חברת
(BFS) .Business Forecast Systems, Inc הפועלת משנת 1986 בפיתוח מערכות לחיזוי במגזרים שונים ורבים ובהם מגזרי האופנה, תעשיית הרכב, תעשיות המזון והמשקאות, תקשורת, שירותים פיננסיים, שירותים לוגיסטיים, מפעלי תעשייה, אנרגיה וחשמל, מרכזים רפואיים, ממשל, חברות ייעוץ, תעשיית התרופות, קוסמטיקה, אקדמיה, רשתות שיווק ורשתות קמעונאיות ועוד ועוד.
הזכרת את המגזרים השונים שבהם מוטמעת המערכת, יש לך שמות של חברות?
כן בוודאי, אמנה כמה שמות שמוכרים היטב לקהל הישראלי כמו למשל קוקה קולה, HP ,3M, יוניליוור, Wal-Mart ,Honeywell, מדינת קליפורניה, Pfizer, דנונה ועוד רבות אחרות.
אז מה ניתן לבצע במערכת?
המערכת מאפשרת לבצע במהירות רבה מגוון רב של פעילויות וביניהן:
* חישוב תחזית על בסיס נתוני עבר בכלים סטטיסטיים ושיטות שונות.
* ניהול תחזיות למוצרים חדשים.
* ניהול מוצרים היררכי במספר רמות ומשפחות.
* יכולת שינויים בכל רמה בתחזית.
* ניהול תחזיות על ידי מספר משתמשים (צוות תחזיות).
* איחוד בין מספר תחזיות שונות ו"פרויקטים" שונים.
* חישוב מלאי ביטחון ונקודת הזמנה (תכנון מלאי).
* חישוב פרטו ו-.ABC
* ניהול דוחות בחתכים שונים.
* השוואה בין תחזית לפעילות בפועל.
* ניהול שגיאות וניתוח שגיאות בתחזית.
יפה, אבל בשוק עוד מגוון מערכות דומות, אז מה מיוחד ב-?ForecastPRO
המערכת הינה כלי למתכנן (planner) והמיוחד בה היא פשטות ההתקנה, הפעלה ותחזוקה עצמאית של המתכנן, יכולות מעולות לבנייה ולניהול תחזיות, פועלת באופן עצמאי עם גיליונות אקסל או בממשק עם מערכת ה-ERP, עלות נמוכה וזמן לימוד והטמעה קצר.
תן לי בקיצור רשימת מודלים סטטיסטיים לחיזוי שהמערכת מייצרת
הרשימה עצומה ואני רוצה להציג את כולה, על מנת לא לחטוא למערכת. הנה הרשימה:
Selection – בחירה אוטומטית של המערכת לשיטת החיזוי המתאימה ביותר לנתונים.
Simple Methods – חישובי ממוצעים וממוצעים נעים פשוטים.
Exponential Smoothing – משפחה של אלגוריתמים להחלקת מעריכית, הפרמטרים נבחרים אוטומטית או על ידי המשתמש.
Box-Jenkins – משפחה של אלגוריתמים המתאימים לנתונים "יציבים", אפשרות לניתוח אוטומטי או הזנת ערכים על ידי המשתמש.
Dynamic Regression – משפחה של אלגוריתמים המתאימה לתחזית עם אינדיקטורים מובילים לאורך זמן ותלויי זמן.
Event Models- מודלים המתאימים לתחזיות התלויות באירועים כגון: חגים, מבצעים לקידום מכירות, אירועים המשפיעים על צריכת המוצר.
Multiple-Level Models – תחזית על פי קבוצות היררכיות.
New Product Forecasting – מספר שיטות לבניית תחזית למוצר חדש, כולל אנלוגיה, Supersession ו- Bass diffusion Model
Seasonal Simplification – ניתוח עונתי, במקרים מסוימים המודל עדיף לניתוח תחזית עונתית.
Low Volume Models – מודלים לניתוח תחזית למוצרים עם צריכה נמוכה ותקופות רבות ללא צריכה.
Curve Fitting – התאמת עקומות, חיזוי ויזואלי על ידי התאמת העקומה, ישנן עקומות שונות: קו ישר, מעריכית, ריבועית וצמיחה (S-Curve).
המתכנן נדרש להוסיף מגוון משתנים כמו מבצעים וכו, למערכת פתרונות?
כן, בוודאי, המתכנן יכול להוסיף, בקלות רבה, משתנים המשפיעים על התחזית, לדוגמא: מבצעי מכירות (מחירים, פרסום וכו'), חגים ואירועים, תקופות זמן וכו', בנוסף המתכנן יכול להוסיף נתוני המרה לדוגמא: יחידות אריזה, משקל, מחירי סטנדרט, המרה למטבעות ועוד… ובקלות המתכנן יכול להוסיף נתוני TL ורמת שירות נדרשת, מלאי, החזרות וכו', ובנוסף ניתן להוסיף ערכים עתידיים לתחזית ולהציגם בשכבה נוספת על תחזיות אחרות שהוכנו ע"י ההנהלה, השיווק או הייצור או תצוגת התקציב המאושר מול התחזית. למתכנן ניתן כלי שבאמצעותו הוא יכול להציג תחזיות המתבססות על תחזיות שהוכנו על ידי גורמים אחרים במערכת או מחוצה לה ועליהם הוא יכול להוסיף את הנתונים שנצברו אצלו ולהציגם כמקשה אחת. כמובן שהמערכת מאפשרת הוספת והצגת הפרשים ופערים בין נתוני התחזית והנתונים הקיימים.
ספר לי קצת על חברת ASC
החברה הינה חברת ייעוץ המתמחה בניהול שרשרת האספקה לארגונים וחברות. עוסקת בעיצוב ותכנון מערכי שרשרת האספקה לארגונים בראייה אסטרטגית. מתמחה בניהול: רכש, מלאי, ייצור, הפצה, תכנון מערכי ייצור, תכנון מחסנים ומרכזים לוגיסטיים. מנהלת פרויקטים של הקטנת עלויות המלאי ושיפור רמת השירות וכן פרויקטים לאפיון ובחירת מערכות ERP חדשות ללקוח, ליווי היישום ושיפור תהליכים וכמובן גם מתמחה בניהול תחזיות ועיתוד מלאי.
לסיכום
בהמשך ישיר למגוון הפעילויות של ASC, אך טבעי הוא שהחברה תציע ללקוחותיה ולקהל החברות העצום בישראל את מערכת ה-ForecastPRO שבאמצעותה ניתן לחזות ולנהל תחזיות.
כבר אמרו חכמים לפני, שבלי תחזית מדויקת ככל שניתן – קשה מאוד לתכנן את העתיד.
==============
פרטי התקשרות: אמיתי יעוץ אסטרטגי ASC
טלפון: 08-9300363 נייד (צור אמיתי) 052-6510002
אימייל: amitai@asc-il.co.il אתר: www.asc-il.co.il
לפרטים נוספים